loading...
انـ اسکین مرجع قالب های رایگان | کدهای زیباسازی وبلاگ | آموزش های سئو و زبان های برنامه نویسی | ابزارهای وبمستر | سیستم های مدیریت محتوا
آخرین ارسال های انجمن
Admin بازدید : 1071 پنجشنبه 21 مهر 1390 نظرات (0)
http://sceptermarketing.com/wp-content/uploads/wordpress-logo.jpg


اگر از وردپرس برای راه اندازی سایت یا وبلاگ خود استفاده می کنید شاید بارها اتفاق افتاده باشد که نیاز به تغییر قسمتی از ظاهر سایت یا وبلاگ خود داشته باشید. برای اینکار شما نیاز دارید که پوسته وردپرس خود را ویرایش کنید همچنین ممکن است بخواهید یک پوسته کاملاً شخصی سازی شده و جدید برای وبلاگ خود بسازید برای اینکار نیز باید با آناتومی پوسته های وردپرس آشنایی داشته باشید تا بتوانید حداقل با ویرایش یکی از قالب خام که اجازه تغییرات و تغییر نام آن ها توسط همه کاربران موجود می باشد این کار را انجام دهید.

این نوشته نایت اسکین در حقیقت ، به اینکه چگونه وردپرس ما با پوسته وردپرس خود می تواند اینگونه ظاهر و محتوای سایت یا وبلاگ ما را نمایش دهد آشنا می شویم و با بخش های تشکیل دهنده یک پوسته وردپرسی به طور کامل آشنا می شویم

پوسته وردپرس از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

به طور معمول پوسته های وردپرسی از فایل ها و اجزای مختلفی که در پایین تر آن ها را توضیح داده ایم و همگی در یک شاخه ( Folder ) با نام قالب ما نگهداری می شوند که این شاخه در آدرس wp-content/themes باید قرار گرفته باشد تا وردپرس بتواند آن را به عنوان یک پوسته تشخیص دهد و برای نمایش سایت ما از آن استفاده کند. اما در این فایل ها معمولاً از چهار بخش زیر استفاده می شود.

  1. فایل Header.php : این فایل در حقیقت یکی از قسمت های تشکیل دهنده ظاهر صفحات سایت وردپرسی ما است که در بالای صفحات سایت ما محتویات آن نمایش داده می شود و معمولاً شامل لوگوی سایت یا وبلاگ ما و همچنین لینک های هدایت کاربر به بخش های مختلف سایت و وبلاگ ما است که برای ویرایش ظاهر سر صفحات سایت وردپرسی خود کافی است کدهای موجود در این فایل را ویرایش کنیم.
  2. حلقه وردپرس ( The Loop ) : این بخش نیز در تمامی صفحات سایت شما استفاده می شود و وظیفه آن خواندن نوشته ها از پایگاه داده های سایت شما و نمایش آن است که در قسمت هایی که در پایین آن ها را توضیح داده ایم استفاده می شود.
  3. فایل Sidebar.php : این فایل نیز نگهدارنده کد محتویات نوار کناری ( Sidebar ) سایت یا وبلاگ وردپرسی شما است که می توانید با استفاده از پیشخوان وردپرس > نمایش > ابزارک محتوبات این نوار کناری را مشخص کنید و یا با ویرایش کدهای موجود در این فایل محتوای نمایش داده شده این قسمت را تغییر دهید. همچنین برای تعریف چند نوار کناری و یا بهتر بگوییم چند فایل نوار کناری می توانید از قایل Functions.php که آن هم در همان شاخه قالب شما است می توانید استفاده کنید.
  4. فایل Footer.php : این فایل نیز شامل کدهایی است که محتوای قسمت پایین وبلاگ یا سایت ما را مشخص می کند همچنین معمولاً تگ های HTML که در فایل های قبلی از پوسته خود از آن ها استفاده کرده ایم را در این فایل می بندیم تا ظاهر سایت خود را کامل کنیم.

تصویر پوسته وردپرس

صفحه اصلی سایت توسط چه فایلی در پوسته وردپرس نمایش داده می شود ؟

خانه یا صفحه اصلی سایت یا وبلاگ شما توسط کدهای موجود در فایل index.php که یکی از فایل های پوسته های وردپرسی است ساخته می شود که معمولاً شامل آخرین نوشته های سایت یا وبلاگ شما است البته در قالب هایی که مخصوص ساخت گالری تصاویر با وردپرس هستند ممکن است آخرین تصویر ها نمایش داده شود.

همچنین شما می توانید برای تغییر ظاهر این صفحه کدهای موجود در این فایل را ویرایش کنید و یا از طریق پیشخوان وردپرس > تنظیمات > خواندن یک صفحه را انتخاب کنید که محتوای آن در صفحه اصلی سایت شما نمایش داده شود تا بتوانید از وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا برای انتشار سایت خود استفاده کنید.

ظاهر صفحه نوشته های سایت ما توسط چه فایلی در پوسته ساخته می شوند ؟

فایل single.php نیز شامل کدهایی است که برای نمایش نوشته های شما از آن استفاده می شود. شما می توانید با استفاده از این فایل ظاهر صفحه تمامی نوشته ها و مطالب سایت خود را تغییر دهید و این فایل شامل قالب بندی کلی این صفحات و یک درخواست از پایگاه داده های شما برای نمایش محتوای نوشته مورد نظر است.

پوسته وردپرس - ظاهر نوشته ها

ظاهر صفحه برگه های  سایت ما چگونه ایجاد ما توسط چه فایلی در پوسته های وردپرس ساخته می شوند ؟

اما اگر می خواهید ظاهر برگه های سایت یا وبلاگ وردپرسی خود که از طریق پیشخوان وردپرس > برگه ها > افزودن برگه ساخته اید را تغییر دهید و شکل و شمایل متفاوتی نسبت به صفحه نوشته های سایت خود به آن ببخشید کافی است کدهای موجود در فایل page.php پوسته وردپرس خود را تغییر دهید. همچنین اگر می خواهید برای مثال یکی از برگه های شما ظاهر متفاوتی نسبت به برگه های دیگر داشته باشد می توانید از فایل page.php پوسته خود یک کپی یگیرید و نام دلخواهی برای آن انتخاب کنید. سپس در ایتدای کدهای موجود در فایل کپی برداری شده کدهای زیر را اضافه کنید و بعد از ویرایش و ذخیره این فایل در شاخه پوسته مورد استفاده خود می توانید در هنگام افزودن یک برگه از قسمت صفات برگه : قالب که در سمت راست صفحه در پیشخوان وردپرس نمایش داده می شود قالب سفارشی سازی شده خود را انتخاب کنید.

/*
Template Name: Page Rank
*/

پوسته وردپرس - page.php

دیگر صفحات پس چگونه و از طریق چه فایلی نمایش داده می شوند ؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که صفحاتی مانند صفحه هر یک از دسته بندی ، برچسب ها و مثلاً آرشیو چگونه قالب بندی می شوند ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که معمولاً این صفحات به دو صورت زیر قالب بندی می شوند.

۱. در فایل index.php : درست است که این فایل برای قالب بندی صفحه اصلی خود استفاده کرده ایم ولی می توانیم با گذاشتن شرط هایی مانند زیر برای نمایش صفحات نوشته های موجود در یک دسته بندی ، برچسب و یا آرشیو نیز از آن استفاده کنیم.

if(is_category()) {
...
}

2. در فایل های جداگانه : همچنین می توانید برای قالب بندی و تعیین چگونگی نمایش دیگر صفحات سایت خود در پوسته وردپرس مانند صفحه مطالب موجود در یک دسته بندی ، برچسب ، آرشیو و … از فایل های جداگانه ای با نام های از پیش تعریف شده archive.php ، category.php ، tag.php و … استفاده کنید به این صورت که فایل index.php خود را یک کپی بگیرید و نام آن را به یکی از این نام ها تغییر داده و تغییرات مورد نظر خود را در آن انجام دهید.

حلقه وردپرس ( The Loop ) چگونه کار می کنند ؟

یکی از مفیدترین و پرکاربردترین امکانات وردپرس حلقه وردپرس است که در آن می توانید محتوای نوشته ها و برگه های خود را در پوسته وردپرس خود نمایش دهید. شما می توانید در یک صفحه از دو حلقه استفاده کنید ، برای مثال بعد از استفاده از یک درخواست برای نمایش نوشته در پایین آن از یک حلقه وردپرس دیگر برای نمایش مطالب مرتبط استفاده کنید که در آن فقط عنوان ، لینک و تصویر شاخص نوشته های مرتبط را نمایش دهید.

معمولاً در حلقه های وردپرس الگوریتمی مانند زیر دارند در در فایل های پوسته خود می توانید برای نمایش نوشته ها ، برگه ها و سفارشی سازی نمایش آن ها استفاده کنید.

  • یک درخواست ( Query ) که مشخص می کند چه نوشته ها و برگه هایی را می خواهیم نمایش بدهیم.
  • شروع حلقه تکرار نمایش
  • the_title برای نمایش عنوان نوشته یا برگه
  • the_excerpt برای نمایش خلاصه ای از محتوا
  • the_content برای نمایش کامل محتوای نوشته یا برگه
  • the_category برای نمایش دسته بندی نوشته و یا دسته بندی های نوشته
  • the_author برای نمایش نام نویسنده
  • the_date برای نمایش تاریخ نوشته
  • دیگر تگ هایی که در حلقه وردپرس می توانیم برای نمایش اطلاعات نوشته یا برگه از آن ها استفاده کنیم.
  • endwhile; که یک دستور ساختاری در PHP است و باعث رفتن به ابتدای حلقه و چک کردن شرطی که در شزوع حلقه گذاشته ایم می شود.
  • خروج از حلقه تکرار نمایش

حلقه تکرار پوسته وردپرس

فایل هایی که در پس زمینه پوسته های وردپرس نیاز داریم کدامند ؟

اما پوسته وردپرس امکان استفاده از چند فایل دیگر در پوسته های خود را نیز دارا می باشد که با استفاده از آن ها می توانیم قسمت های دیگر پوسته خود را ویرایش کنیم که در پایین با تک تک آن ها آشنا می شویم.

  1. فایل comments.php : شامل کدهای است که طریقه نمایش قسمت دیدگاه ها و یا همان نظرات نوشته ها و برگه های ما را مشخص می کند و برای تغییر نمایش این قسمت از سایت یا وبلاگ وردپرسی خود و یا اضافه کردن امکاناتی در بالا یا پایین این بخش می توانیم از این فایل استفاده کنیم و معمولاً در تمامی پوسته های وردپرس یافت می شود.
  2. فایل functions.php : در این فایل از پوسته وردپرس می توانیم تمام تابع هایی را که به استفاده از آن ها در پوسته خود نیاز داریم معرفی کنیم و همچنین برای تعیین تعداد نوار کناری سایت ، تعداد کاراکترهایی که در قسمت خلاصه نوشته ( the_excerpt ) دوست داریم نمایش داده شود و یا حتی برای تغییر و ضافه کردن منو و صفحه ای در پیشخوان وردپرس از آن استفاده کنیم.
  3. فایل style.css : این فایل نیز همانطور که از اسم آن پیدا است برای ایجاد شیوه نامه نمایش برای صفحات سایت ما استفاده می شود که در آن می توانیم CSS مورد نیاز برای طراحی ظاهر سایت خود مانند رنگ و تصویر پس زمینه ، تعیین فونت نوشته ها ، فاصله ها و شیوه قرار گیری قسمت های مختلف در کنار یکدیگر و … مشخص کنیم. البته دروسته های وردپرس می توانیم چند خط زیر را به ابتدای این فایل برای تعیین نام قالب ، طراح و آدرس URL سایت آن استفاده کنیم که این اطلاعات در پیشخوان وردپرس > نمایش > پوسته نمایش داده شود.
/*
 Theme Name: New WP Theme
Theme URI: http://www.website.com/forum
Description: A theme designed by My Name Version: 1.0 Author: My Name
Author URI: http://www.website.com
Tags: sports, 2 column, widgitized footer, image slider, awesome
Copyright: (c) 2010 My Name
Support Forum at http://www.website.com/forum
*/

حال با تمامی قسمت های یک پوسته وردپرس آشنا شده اید و می توانید به راحتی در هنگام نیاز قسمت های مختلف پوسته وردپرس خود را ویرایش کنید تا ظاهر سایت یا وبلاگ خود را دگرگون کنید و یا حتی شروع به ساخت یک پوسته جدید برای استفاده در سایت یا وبلاگ وردپرسی خود و یا حتی انتشار عمومی آن برای استفاده دیگر کاربرانی که از وردپرس برای ساخت و انتشار سایت خود استفاده می کنند بکنید.

البته در هسته وردپرس امکان استفاده از تابع های دیگری برای نمایش افزونه های مختلف ، زمینه‌های دل‌خواه ، ابزارک ها و … وجود دارد که در این مقاله چیزی ار آن ها نگفتیم اما با جستجو در WordPress Codex و دیدن کد دیگر پوسته هایی که برای این سیستم دوست داشتنی نوشته شده است می توانید با آن ها نیز آشنا شوید.

[ The anatomy of a WordPress theme ]

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
انـ اسکین یک سایتی خدماتی برای وبلاگ نویسان می باشد که سعی در ارائه ی خدمات مطلوب به وبلاگ نویسان را دارد, شما می توانید از قالب های انـ اسکین استفاده نمایید و با عضویت در انجمن وبلاگ نویسان از مباحث آن استفاده نموده و درمورد مشکلات خود بحث کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    ایا مطالب سالهای قبل حذف گردد؟
    آدرس جدید

    سلام به همه به زودی ادرس جدید ما

    www.night-skin.ir

    اما اینبار روی هاست و یک وب کاملا مستقل منتظر ما باشید

    آمار سایت
  • کل مطالب : 813
  • کل نظرات : 787
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 3433
  • آی پی امروز : 230
  • آی پی دیروز : 236
  • بازدید امروز : 620
  • باردید دیروز : 715
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 3,691
  • بازدید ماه : 7,293
  • بازدید سال : 60,427
  • بازدید کلی : 3,833,115